Bántalmazáskezelési protokoll

 

bantalmaz

 

 

Bántalmazáskezelési protokoll

 

A Jókai Mór Református Általános Iskola és Óvoda elkötelezett az iskolai agresszió és a kortársbántalmazás (bullying) megelőzésében, kezelésében. Alapelvünk, hogy iskolánkban a bántalmazás semmilyen formája nem megengedett, a bullying minden esetben következményekkel jár.

A „Bántalmazáskezelési protokoll” -ról az iskolába lépéskor a házirenddel együtt mindent tanulót, szüleiket, nevelőszülőket és minden új dolgozót tájékoztatni kell.

A bántalmazáskezelési protokoll célja:

A bullyinggal kapcsolatos közös álláspont (zéró tolerancia) kialakítása;

Iránymutatás a bullying kezeléséhez

A bántalmazás (bullying) definíciója, fajtái

Bántalmazásról (kortársbántalmazás, bullying): akkor beszélünk, ha „a diákot zaklatás vagy elnyomás éri, ha ismétlődően és hosszú időn keresztül negatív cselekedetnek teszi ki egy vagy több más diák”. A bullying az agresszió speciális formája.

 

Akkor beszélhetünk bántalmazásról (bullying), ha az alábbi 3 feltétel teljesül:

-     az agresszív viselkedés vagy sérelem okozása szándékos;

-     ha ismétlődően és hosszú időn keresztül követik el;

-     olyan interperszonális kapcsolatokban zajlik, ahol hiányzik a hatalmi egyensúly

(egyenlőtlen erőviszonyok alakulnak ki)

Bántalmazás fajtái:

1. Fizikai

-    a másik megütése, megrúgása, lökdösése, hajának meghúzása a sérelemokozás szándékával

-    a másik személyes holmijának eltulajdonítása, elrejtése vagy megrongálása

2. Verbális (szóbeli)

-    a másik kigúnyolása, gúnyneveken szólítása

-    csúfolás,

-    szidalmazás

-    fenyegetés, megfélemlítés

 

3. Szociális (v. kapcsolati)

-     Pletykák vagy hazugságok terjesztése egy személyről

-     Nyilvános megalázás, megszégyenítés, ilyen helyzetbe hozása

-     Kirekesztés a csoportból, közösségből, figyelmen kívül hagyás

4. Cyberbulling (online térben vagy mobiltelefonon, tableten megvalósuló)

-    erőszakos üzenetek küldése valakiről egy csoportnak

-    rosszindulatú dolgok posztolása valakiről

-    szándékos kirekesztés egy csoportból

-    fenyegető vagy megfélemlítő üzenetek küldése online vagy telefonon keresztül

(online zaklatás)

-    valaki más nevében posztolni olyan dolgokat, melyek rossz színben tüntetik fel

(„személyiséglopás”)

-    személyes, kényes infók kiposztolása valakiről

-    „happy slapping” (azért pofozkodik, hogy felvehesse, és online posztolhassa)

A bántalmazás (bullying) szereplői:

1. Bántalmazó

2. Bántalmazott/Áldozat

3. Szemlélők

 

A bullying kezelése

A bullying kezelésének alapelvei:

-    A bántalmazás (De nem a bántalmazó személyének) elítélése, a bántalmazó

 viselkedés megszüntetése

-    A bántalmazott megerősítése, támogatása és védelme

-    A bántalmazó és a bántalmazott kapcsolatának helyreállítása

-    A bántalmazó segítése

Az esetkezelés menete

I.      A jelzés érkezése, fogadása, dokumentálása

A Jókai Mór Református Általános Iskola és Óvodában a bántalmazások (bullying) kezelésére esetkezelő team működik. A team tagjai az intézményben dolgozó, a feladatra önként jelentkező pedagógusok. A bántalmazáskezelő team tagjainak neve nyilvános, szerepel az intézmény honlapján, a házirendjében és az iskola épületében jól látható helyen kifüggesztésre kerül.

A bántalmazáskezelő team tagjai:

Ilcsik Andrea, Kelemen Ottó Márk, Szécsiné Koleszár Anita, Szuhánszki Tiborné Zsóka néni

 

A bántalmazással kapcsolatos jelzés érkezhet pedagógustól, az iskola egyéb alkalmazottjától, tanulótól, szülőtől, egyéb személytől.

A jelzés történhet az esetkezelő team tagjainak személyes megkeresésével, írásban vagy telefonon. A team a névtelenül érkező jelzéseket is kivizsgálja.

A beérkező jelzések az erre a célra kialakított formanyomtatványon rögzítésre kerülnek. A bántalmazáskezelés folyamatáról minden esetben jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvbe történő betekintés intézményünk iratkezelési szabályzatával összhangban lehetséges.

Az esetkezelést a team két tagja végzi. Ők –lehetőség szerint – nem állnak kapcsolatban (nem tanítják) sem a bántalmazottal, sem a bántalmazóval. A jelzés beérkezése után a bántalmazás hátterének feltárása érdekében külön –külön beszélgetést folytatnak a bántalmazóval és az áldozattal is.

II.      Támogató beszélgetés az áldozattal

A bántalmazáskezelő team tagjai állást foglalnak az áldozat támogatása, segítése mellett, és elutasítják a bántalmazást (DE nem a bántalmazó személyét).

A támogató beszélgetés célja:

-    a bántalmazás hátterének feltárása

-    Az áldozat támogatása – az áldozatkezelés alapelveinek betartásával

A támogató beszélgetés során a pedagógusok tájékoztatják az áldozatot az esetkezelés menetéről.

A segítő beszélgetés során az áldozat segítését a következő alapelvek szerint végzik:

1. Az áldozat védelmének biztosítása

ofokozott tanári felügyelet megszervezése

opotenciális védelmezők, mentorok bevonása a bántalmazottal együttműködve 2. A kontroll visszaállítása

A bántalmazottat bevonják az esetkezelés folyamatába; minden lépésről tájékoztatják, minden lépést előzetesen egyeztetnek vele.

3. Az áldozat megerősítése

okapcsolati téren: baráti kapcsolatok kialakításának segítése opszichológiai téren: szükség esetén iskolapszichológus bevonása otesti téren: önvédelmi oktatás, erősítés, sport

III. Konfrontatív beszélgetés a bántalmazóval

Az esetkezelő team két tagja konfrontatív beszélgetést folytat a bántalmazóval.

 

A beszélgetés célja a bántalmazó szembesítése tettével, a bántalmazás leállítása. Az esetkezelő team tagjai egyértelmű üzenetet közvetítenek a bántalmazó felé: az iskolában nem megengedett a bántalmazás, ezért azt be kell fejeznie.

IV. A bántalmazó és a bántalmazott kapcsolatának helyreállítása

Iskolánk a keresztyén értékrend alapján fontos célnak tekinti a bántalmazó és az áldozat kapcsolatának helyreállítását, a megbocsátást. Ennek érdekében az esetkezelés során nem a büntetésre helyezzük a hangsúlyt, hanem a jóvátételi szemléletet erősítjük. A bántalmazó ennek érdekében jóvátételt ajánlhat fel az áldozatnak, amitől az jobban érzi magát és a bántalmazás során számára okozott testi és lelki károkat jóváteszi. A jóvátételről írásos megállapodás készül.

V. A szűkebb közösség, a bántalmazásban érintett osztály bevonása

A bántalmazásban érintett osztály bevonása azt az üzenetet közvetíti a közösség felé, hogy mi nem tűrjük a bántalmazást, és egyetlen ilyen tett sem maradhat következmények nélkül. Ez egyrészt növeli a közösség, az osztály biztonságérzetét, másrészt segíti a védelmezői attitűd kialakulását.

Az osztály tájékoztatása az esetről az osztályfőnök feladata az osztály előzetes tudására építve.

A tájékoztatás előtt az áldozattal egyezteti, hogy mi hangozhat el a közösség felé.

VI. Utánkövetés

Az esetkezelés lezárása után (kb.2 hét múlva), az esetkezelő team újra leül az áldozattal és a bántalmazóval is külön-külön. Amennyiben az áldozat a bántalmazás megszűnéséről számol be, kapcsolatuk helyreállítása érdekében az esetkezelő team felajánlja a jóvátétel lehetőségét.

Amennyiben az esetkezelés nem vezet sikerre, a bántalmazás nem áll le, akkor szankciók lépnek életbe. A szankciók közül elsősorban a közösségért végzett munkát részesítjük előnyben.

Amennyiben ez sem vezet eredményre, vagy a bántalmazás olyan súlyosságú, akkor a bántalmazó szóbeli és írásbeli figyelmeztetésben részesülhet vagy fegyelmi tárgyalásra is sor kerülhet. A szankciókat iskolánkban az intézményvezető gyakorolja a házirendben leírtak szerint. Ha a bántalmazás során büntetőjogi felelősség is megállapítható, akkor a rendőrség bevonása is szóba jöhet. A súlyos bántalmazásról az iskola jelzést küld a gyermekjóléti szolgálat felé.

 

VII. A bántalmazó és a bántalmazott szüleinek tájékoztatása

Az esetkezelésbe az iskola az érintett szülőket nem vonja be, de az esetkezelés menetéről, fejleményéről tájékoztatja őket.

VIII. A bántalmazáskezelés során szerzett információk alapján, szükség esetén egyéb intézményi (iskolapszichológus, gyermekvédelmi felelős, iskolai szociális segítő) és/vagy külső szakemberek bevonása

Mindig az érintett gyermek bevonásával, szülők tájékoztatásával és engedélyével történik.

A bántalmazáskezelési protokollt készítette: a budapesti Dr. Mező Ferenc Általános Iskola nevelőtestülete.

 Felhasznált szakirodalom:

  • az ENABLE antibullying program (http://enable.eun.org/),
  • a KiVa antibullying program (http://www.kivaprogram.net/hu),
  • Jármi Éva-Piros Vera: Az iskolai bántalmazás: bullying - In: N. Kollár Katalin-Szabó Éva (szerk.): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve II., Osiris, Budapest, 2017. 266-286. old.