Bántalmazáskezelési protokoll
A Jókai Mór Református Általános Iskola és Óvoda elkötelezett az iskolai agresszió és a kortársbántalmazás (bullying) megelőzésében, kezelésében. Alapelvünk, hogy iskolánkban a bántalmazás semmilyen formája nem megengedett, a bullying minden esetben következményekkel jár.
A „Bántalmazáskezelési protokoll” -ról az iskolába lépéskor a házirenddel együtt mindent tanulót, szüleiket, nevelőszülőket és minden új dolgozót tájékoztatni kell.
A bántalmazáskezelési protokoll célja:
A bullyinggal kapcsolatos közös álláspont (zéró tolerancia) kialakítása;
Iránymutatás a bullying kezeléséhez
A bántalmazás (bullying) definíciója, fajtái
Bántalmazásról (kortársbántalmazás, bullying): akkor beszélünk, ha „a diákot zaklatás vagy elnyomás éri, ha ismétlődően és hosszú időn keresztül negatív cselekedetnek teszi ki egy vagy több más diák”. A bullying az agresszió speciális formája.
Akkor beszélhetünk bántalmazásról (bullying), ha az alábbi 3 feltétel teljesül:
- az agresszív viselkedés vagy sérelem okozása szándékos;
- ha ismétlődően és hosszú időn keresztül követik el;
- olyan interperszonális kapcsolatokban zajlik, ahol hiányzik a hatalmi egyensúly
(egyenlőtlen erőviszonyok alakulnak ki)
Bántalmazás fajtái:
1. Fizikai
- a másik megütése, megrúgása, lökdösése, hajának meghúzása a sérelemokozás szándékával
- a másik személyes holmijának eltulajdonítása, elrejtése vagy megrongálása
2. Verbális (szóbeli)
- a másik kigúnyolása, gúnyneveken szólítása
- csúfolás,
- szidalmazás
- fenyegetés, megfélemlítés
3. Szociális (v. kapcsolati)
- Pletykák vagy hazugságok terjesztése egy személyről
- Nyilvános megalázás, megszégyenítés, ilyen helyzetbe hozása
- Kirekesztés a csoportból, közösségből, figyelmen kívül hagyás
4. Cyberbulling (online térben vagy mobiltelefonon, tableten megvalósuló)
- erőszakos üzenetek küldése valakiről egy csoportnak
- rosszindulatú dolgok posztolása valakiről
- szándékos kirekesztés egy csoportból
- fenyegető vagy megfélemlítő üzenetek küldése online vagy telefonon keresztül
(online zaklatás)
- valaki más nevében posztolni olyan dolgokat, melyek rossz színben tüntetik fel
(„személyiséglopás”)
- személyes, kényes infók kiposztolása valakiről
- „happy slapping” (azért pofozkodik, hogy felvehesse, és online posztolhassa)
A bántalmazás (bullying) szereplői:
1. Bántalmazó
2. Bántalmazott/Áldozat
3. Szemlélők
A bullying kezelése
A bullying kezelésének alapelvei:
- A bántalmazás (De nem a bántalmazó személyének) elítélése, a bántalmazó
viselkedés megszüntetése
- A bántalmazott megerősítése, támogatása és védelme
- A bántalmazó és a bántalmazott kapcsolatának helyreállítása
- A bántalmazó segítése
Az esetkezelés menete
I. A jelzés érkezése, fogadása, dokumentálása
A Jókai Mór Református Általános Iskola és Óvodában a bántalmazások (bullying) kezelésére esetkezelő team működik. A team tagjai az intézményben dolgozó, a feladatra önként jelentkező pedagógusok. A bántalmazáskezelő team tagjainak neve nyilvános, szerepel az intézmény honlapján, a házirendjében és az iskola épületében jól látható helyen kifüggesztésre kerül.
A bántalmazáskezelő team tagjai:
Ilcsik Andrea, Kelemen Ottó Márk, Szécsiné Koleszár Anita, Szuhánszki Tiborné Zsóka néni
A bántalmazással kapcsolatos jelzés érkezhet pedagógustól, az iskola egyéb alkalmazottjától, tanulótól, szülőtől, egyéb személytől.
A jelzés történhet az esetkezelő team tagjainak személyes megkeresésével, írásban vagy telefonon. A team a névtelenül érkező jelzéseket is kivizsgálja.
A beérkező jelzések az erre a célra kialakított formanyomtatványon rögzítésre kerülnek. A bántalmazáskezelés folyamatáról minden esetben jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvbe történő betekintés intézményünk iratkezelési szabályzatával összhangban lehetséges.
Az esetkezelést a team két tagja végzi. Ők –lehetőség szerint – nem állnak kapcsolatban (nem tanítják) sem a bántalmazottal, sem a bántalmazóval. A jelzés beérkezése után a bántalmazás hátterének feltárása érdekében külön –külön beszélgetést folytatnak a bántalmazóval és az áldozattal is.
II. Támogató beszélgetés az áldozattal
A bántalmazáskezelő team tagjai állást foglalnak az áldozat támogatása, segítése mellett, és elutasítják a bántalmazást (DE nem a bántalmazó személyét).
A támogató beszélgetés célja:
- a bántalmazás hátterének feltárása
- Az áldozat támogatása – az áldozatkezelés alapelveinek betartásával
A támogató beszélgetés során a pedagógusok tájékoztatják az áldozatot az esetkezelés menetéről.
A segítő beszélgetés során az áldozat segítését a következő alapelvek szerint végzik:
1. Az áldozat védelmének biztosítása
ofokozott tanári felügyelet megszervezése
opotenciális védelmezők, mentorok bevonása a bántalmazottal együttműködve 2. A kontroll visszaállítása
A bántalmazottat bevonják az esetkezelés folyamatába; minden lépésről tájékoztatják, minden lépést előzetesen egyeztetnek vele.
3. Az áldozat megerősítése
okapcsolati téren: baráti kapcsolatok kialakításának segítése opszichológiai téren: szükség esetén iskolapszichológus bevonása otesti téren: önvédelmi oktatás, erősítés, sport
III. Konfrontatív beszélgetés a bántalmazóval
Az esetkezelő team két tagja konfrontatív beszélgetést folytat a bántalmazóval.
A beszélgetés célja a bántalmazó szembesítése tettével, a bántalmazás leállítása. Az esetkezelő team tagjai egyértelmű üzenetet közvetítenek a bántalmazó felé: az iskolában nem megengedett a bántalmazás, ezért azt be kell fejeznie.
IV. A bántalmazó és a bántalmazott kapcsolatának helyreállítása
Iskolánk a keresztyén értékrend alapján fontos célnak tekinti a bántalmazó és az áldozat kapcsolatának helyreállítását, a megbocsátást. Ennek érdekében az esetkezelés során nem a büntetésre helyezzük a hangsúlyt, hanem a jóvátételi szemléletet erősítjük. A bántalmazó ennek érdekében jóvátételt ajánlhat fel az áldozatnak, amitől az jobban érzi magát és a bántalmazás során számára okozott testi és lelki károkat jóváteszi. A jóvátételről írásos megállapodás készül.
V. A szűkebb közösség, a bántalmazásban érintett osztály bevonása
A bántalmazásban érintett osztály bevonása azt az üzenetet közvetíti a közösség felé, hogy mi nem tűrjük a bántalmazást, és egyetlen ilyen tett sem maradhat következmények nélkül. Ez egyrészt növeli a közösség, az osztály biztonságérzetét, másrészt segíti a védelmezői attitűd kialakulását.
Az osztály tájékoztatása az esetről az osztályfőnök feladata az osztály előzetes tudására építve.
A tájékoztatás előtt az áldozattal egyezteti, hogy mi hangozhat el a közösség felé.
VI. Utánkövetés
Az esetkezelés lezárása után (kb.2 hét múlva), az esetkezelő team újra leül az áldozattal és a bántalmazóval is külön-külön. Amennyiben az áldozat a bántalmazás megszűnéséről számol be, kapcsolatuk helyreállítása érdekében az esetkezelő team felajánlja a jóvátétel lehetőségét.
Amennyiben az esetkezelés nem vezet sikerre, a bántalmazás nem áll le, akkor szankciók lépnek életbe. A szankciók közül elsősorban a közösségért végzett munkát részesítjük előnyben.
Amennyiben ez sem vezet eredményre, vagy a bántalmazás olyan súlyosságú, akkor a bántalmazó szóbeli és írásbeli figyelmeztetésben részesülhet vagy fegyelmi tárgyalásra is sor kerülhet. A szankciókat iskolánkban az intézményvezető gyakorolja a házirendben leírtak szerint. Ha a bántalmazás során büntetőjogi felelősség is megállapítható, akkor a rendőrség bevonása is szóba jöhet. A súlyos bántalmazásról az iskola jelzést küld a gyermekjóléti szolgálat felé.
VII. A bántalmazó és a bántalmazott szüleinek tájékoztatása
Az esetkezelésbe az iskola az érintett szülőket nem vonja be, de az esetkezelés menetéről, fejleményéről tájékoztatja őket.
VIII. A bántalmazáskezelés során szerzett információk alapján, szükség esetén egyéb intézményi (iskolapszichológus, gyermekvédelmi felelős, iskolai szociális segítő) és/vagy külső szakemberek bevonása
Mindig az érintett gyermek bevonásával, szülők tájékoztatásával és engedélyével történik.
A bántalmazáskezelési protokollt készítette: a budapesti Dr. Mező Ferenc Általános Iskola nevelőtestülete.
Felhasznált szakirodalom:
- az ENABLE antibullying program (http://enable.eun.org/),
- a KiVa antibullying program (http://www.kivaprogram.net/hu),
- Jármi Éva-Piros Vera: Az iskolai bántalmazás: bullying - In: N. Kollár Katalin-Szabó Éva (szerk.): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve II., Osiris, Budapest, 2017. 266-286. old.